Jumbo behandelt z’n distributiewerkers als stiefkindjes: ze moeten sneller werken voor minder geld en hebben steeds vaker een tijdelijk contract. De Jumbo-eigenaren staan met 600 miljoen euro genoteerd in de Quote 500. En ze willen nog veel rijker worden. Daarom moeten de mensen op de werkvloer sneller en voor lagere lonen werken. Jumbo gaat daarin zover dat ze zeggen dat ze een groothandel zijn, want dan kunnen ze lagere lonen betalen. 

Meer dan de helft van alle werkers in de distributiecentra van Albert Heijn is uitzendkracht of tijdelijke kracht. In 15 jaar tijd steeg het aantal onzekere contracten van 20% naar meer dan 50%. Wegwerppersoneel dat voortdurend wordt opgejaagd met steeds hogere productietargets en na een jaar wordt weggestuurd. Om een paar maanden later terug te mogen keren tegen het laagste loon.

Director & Editor: Bart Voorsluis | Camera: Joey Boink | Concept: Jan Kuitenbrouwer | Graphics: Marnix de Klerk | Composer & Audiomix: Benjamin Braasem | Produced by Framewerk & De Taalkliniek| In assignment of FNV | 2014